Während DCS Piloten bei der Abkürzung „SAM“ sofort an Surface-to-Air-Missile denken, wissen X-Plane Piloten, dass der Scenery Animation Manager gemeint ist. Und in der Tat arbeitet Stairport an der dritten Version von SAM. Der Manager wird mit einer komplett neuen Oberfläche (UI) erscheinen, welche allerhand Möglichkeiten, besonders im Cross-Plattform-Bereich, mit sich bringt. Doch die schönste Oberfläche nützt nichts, wenn die Basis nicht passt. Daher hat man sich bei Stairport entschlossen, SAM von Grund auf neu aufzubauen. Über die Jahre ist das Backend einfach zu komplex geworden. Anbei der aussagekräftige Masterplan zu SAM 3.
Wer mehr zu Stairport erfahren möchte, sein auf unseren Podcast Nummer 15 hingewiesen. Hier hatten wir den Chef Marten im Interview.
Aktueller Stand
New UI
We will implement a new modern UI engine offering plenty of possibilities in- and outside X-Plane, especially when talking about cross-platform development. Not only for windos, linux and mac but also android and ios.
New Core
SAM has grown over the years and the backend is pretty much messed up. We will create a new cleaned core engine and introduce new file formats in order to improve stability and performance.
New Features
There will be a handfull of new features like the „always connect jetway“ option to overwrite jetway limits and more extensions will come in the future.
No Feature Cut
Of course we will migrate all existing SAM features and extensions into the new core. It will keep its compatibility to older versions.
Demo Airports
Based on the success of our shadeX free demo mode we would like to introduce selected airports which run all SAM extensions in unlimited demo mode so you can test them out wihtout limits.
Progress
STAGE 1: New UI/New Core [done]
STAGE 2: Migration of existing features/extensions [in progress]
STAGE 3: Add new features [open]
Timeline
This year (sorry, we can’t be more precise at the moment)